M14 Forum banner

Oude Schutter, probeert iets anders

361 views 29 replies 12 participants last post by  the1906house1  
#1 · (Edited)
Vraag: Ik overweeg mijn M1a Nat Match te gebruiken voor een 200yd Varmint Match. Ter info, het doel is een 5" ring bull voor de score. Zal een M1a NM (.308) zich staande houden tegen de 6.5's en 6.8's?
Welke vergroting voor de scope? Is de Bassett mount nog steeds verkrijgbaar. Zo niet, wat is de beste vervanging die u aanbeveelt?
Ik herlaad en begrijp ballistiek, dus ik wil dat blik van wormen voor discussie of optiek niet openen. Ik schiet al vele jaren BPCR en heb in 1970 in het Navy-team geschoten, dus ik ben geen nieuwkomer in het schieten, maar jong genoeg om te weten wanneer ik experts moet vragen. Bedankt
Jerry, Northern Nevada

#2 ·
Welkom aan boord Jerry, pak een oude munitiekist en ga even zitten. Dit Gun Board is een geweldige plek voor informatie over ons geliefde M14 Battle rifle en militaire surplus munitie om haar te voeden. Nogmaals, welkom aan boord en een fijne week gewenst. Heldenmoed is doorzettingsvermogen voor nog maar een moment. Mijn NM en geladen M1A's.
Image

Image

XXIV Corps

• Like
Reactions: vacula
#16 ·
Bassett is ☠💀☠, dus ik zou gaan voor een Sadlak (staal), Kensight of Brookfield mount, samen met een Sadlak NM spring guide.

Bedankt voor je dienst 🫡
Welkom uit North Carolina. Je hebt geen idee waar je aan begint wat betreft het M14/M1A platform, ze vermenigvuldigen zich sneller in je wapenkast dan konijnen, vraag me niet hoe ik dat weet 😉. Dit is een zeer behulpzaam en informatief forum voor zowat alles wat je kunt bedenken, maar voornamelijk de M14/M1A. Stel al je vragen en je krijgt antwoorden van de experts. Bekijk alle verschillende threads hier, maar maak je eerst comfortabel in je stoel. Zodra je het "magische" aantal van 50 posts hebt bereikt, krijg je toegang tot de PX (M14/M1A goodies) en de BX (alles wat je je maar kunt bedenken), en wees dan voorbereid op de zware slag die je bankrekening zal oplopen, vraag het iedereen hier als je me niet gelooft.
Bedankt voor je vriendelijke bericht. Ik was jarenlang cowboy schutter en heb 4 kluizen vol SASS geweren. We verloren onze baan en schieten nu met die nieuwe ijzers. Ik kocht de NM 8-10 jaar geleden gewoon om te zeggen dat ik er een heb. En nu heb ik een doel. Ik dacht ook aan mijn 1903-A4, maar die scope is G73 2.5 en ik wil de originele configuratie niet verstoren. Nogmaals bedankt.
Jerry USN MTC(SS) 1962-1984

#22 ·
Sadlak stalen montage. 10x zal het klaren. Als je voor een variabele scope gaat, kies er dan geen een die je constant op de hoogste vergroting zult gebruiken. Een 3x 15 die de terugslag over tijd aankan, is naar mijn mening je aanbeveling voor een variabele scope. 10x vaste scope. 200 meter op een 5" plaat moet ruim binnen de gemakkelijke zone van het geweer vallen en we weten dat de man erachter dat kan.
Welkom en veel plezier!!!

#24 ·
Sadlak stalen montage. 10x doet het werk. Als je voor een variabele scope gaat, kies er dan geen een die je constant op de hoogste vergroting zult gebruiken. Een 3x 15 die de terugslag na verloop van tijd aankan, is naar mijn bescheiden mening je aanbeveling voor een variabele scope. 10x vaste scope. 200 meter op een 5-inch plaat zou ruim binnen de gemakkelijke zone van het geweer moeten vallen en we weten dat de persoon erachter dat kan.
Sadlak stalen montage. 10x doet het werk. Als je voor een variabele scope gaat, kies er dan geen een die je constant op de hoogste vergroting zult gebruiken. Een 3x 15 die de terugslag na verloop van tijd aankan, is naar mijn bescheiden mening je aanbeveling voor een variabele scope. 10x vaste scope. 200 meter op een 5-inch plaat zou ruim binnen de gemakkelijke zone van het geweer moeten vallen en we weten dat de persoon erachter dat kan.
Wat we schieten is een 3/4-inch X en doelringen met scores van 9.8.7.enz. Het hele doel is 5 inch. Ik zag dat de meeste topschutters 4 van de 5 in het wit hadden. We hebben wat precisiesschutters, maar ik wil me gewoon niet schamen. Ik dacht eraan om een Ruger Precision van $2400,00 te kopen, maar ik hou van mijn M1a. Ik heb mijn eigen NM M1 in de marine geschoten, maar het was het jaar (1970) dat het team begon met het gebruik van M16's. Pooh!

#29 ·
Heel erg bedankt. Visuele waarde is alles. Ik heb een voorraad Hornady 168 BTHP en 178 BTHP. Ik kan de ladingen niet starten totdat ik wat werk heb gedaan. Ik heb 16 pond 3031 gekocht tijdens de laatste tekorten, dus daar schiet ik mee. Een tip voor jou. Ik heb een Caldwell Chronograph gebruikt, maar vorige maand een Athlon gekregen. Vind het erg leuk. Geen schietwerk meer door staven en kan vanaf de bank monitoren. Nogmaals bedankt