M14 Forum banner

Mijn Zastava M77 .308 DMR project

29K views 80 replies 14 participants last post by  brianns  
#1 · (Edited)
Ik heb onlangs een Zastava M77 .308 gekocht met de standaard houten kolf voor ongeveer $1200. Mijn plan is om er een M76-achtige DMR van te maken - of zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Mijn primaire interesse gaat uit naar DMR's en Battle Rifles, en aangezien de M77 .308 is, zal hij veel gemakkelijker te voeden zijn dan mijn PSL. Als hij klaar is, zal hij lijken op mijn PSG1-geĂŻnspireerde PTR91 DMR. Geen volledige "kloon", maar geĂŻnspireerd door de iconische geweren.

De M77 zoals hij aankwam -

Air gun Gun barrel Gun accessory Wood Tints and shades

Veld gestript, schoongemaakt en gesmeerd, en het hout verwijderd. Ik moet zeggen, ik ben dol op de eenvoud van het AK-ontwerp.

Air gun Trigger Shotgun Gun barrel Machine gun

Hout gestript en gebeitst (Elm Wood, volgens de handleiding) in Dark Walnut, met een paar lichte lagen Starbrite Teak Oil, waardoor het veel dichter in de buurt kwam van wat ik op de meeste (sommige) M76's heb gezien.

Image

Ook een Tabuk-stijl flash hider en een paar 10-schots magazijnen (Servische magazijnen, van Zastava USA) toegevoegd. Ik geloof dat deze magazijnen dezelfde volgerproblemen hebben als de M76-magazijnen, en ik zal meer info plaatsen over een oplossing als ik die vind. EDIT: Omdat de M77 geen bolt hold open (BHO) heeft op de laatste patroon zoals de M76, is de volger geen probleem met de M77.

Voorlopig gekozen voor de fabriek Zastava scope mount ($100), en heb een compacte 2-8x32 scope onderweg. Ik kan misschien uitkijken naar de juiste ZRAK scope en mount, maar voorlopig zal deze set-up prima zijn.

Gun accessory Rectangle Fashion accessory Auto part Font

Ik heb nog geen kans gehad om ermee naar de schietbaan te gaan. Mijn zoon heeft net zijn dienst bij de Marine beëindigd en vorige week een huis in de buurt gekocht met wat grond waar we uiteindelijk een schietbaan kunnen opzetten. Ik kijk ernaar uit om een privé schietbaan dichter bij huis te hebben, want de openbare schietbanen maken me bang...

Ik zal meer info toevoegen en deze thread updaten als ik verder ga.

#3 · (Edited)
Het hout ziet er nu een stuk beter uit. Wauw, geweldig werk, meneer.
Bedankt!

Ik moest de houtkleur op deze en mijn PSL veranderen.

Het lichte hout zag er gewoon niet goed uit voor mij.

EDIT: Ik kreeg wel wat tegenwind van een paar hardcore AK-mannen en M76-bezitters die zeiden dat het typische M76-hout een middentoon tot lichte toon heeft, en niet zo donker - maar ik hou van de donkere look. Ik ga niet voor een serieuze M76-kloon of iets dergelijks, gewoon een vergelijkbare DMR-look.

#5 · (Edited)
De richtkijker kwam gisteren binnen en ziet er niet slecht uit. Hij is slechts 8,5" lang, 2-8x 32mm, met vergrendelbare MIL-torens en een MIL-richtkruis. Zo ongeveer de enige compacte richtkijker die ik in dat bereik kon vinden. Ik wilde iets met vergelijkbare afmetingen als de M76-richtkijker. Ik blijf zoeken naar een betere, maar voorlopig moet dit wel goed zijn.

#7 ·
Bereikrapport! Bereikrapport! We willen een bereikrapport!
Ik ook!

Ik help momenteel mijn jongste zoon, die net zijn dienstplicht bij het Korps Mariniers heeft beëindigd, te verhuizen naar zijn nieuwe huis, en hij heeft plannen voor een schietbaan op het terrein.

Ben er nog niet aan begonnen, maar hopelijk snel. De andere privébaan waar ik schiet, is ongeveer 2 uur rijden. Ik heb te veel veiligheidsincidenten gehad op de lokale openbare banen.

Ik moet misschien een reisje naar het noorden (ya hey) maken naar de andere privébaan.

#9 ·
Ik was verheugd om dit weekend op de wapenshow een houten kolfversie te zien - het is inderdaad een solide, indrukwekkend goed gemaakte rifle. Echter, bij het schouderen is het gewoon te zwaar voor mij om te hanteren vanwege mijn fysieke beperkingen (rolstoelgebonden, vinger- en duimamputatie/beschadiging aan mijn linker [support] arm).

Ik weet dat ik een lichtere versie geweldig zou vinden, maar zoals het is, heeft het model dat ik hanteerde gewoon te veel gewicht te ver naar voren voor een schutter met mijn beperkingen die alleen uit de losse hand schiet. Mooie rifle, hoor - geniet ervan!

#10 ·
Ik was verheugd om dit weekend op de wapenshow een houten kolfversie te zien - het is inderdaad een solide, indrukwekkend goed gemaakte rifle. Echter, bij het aan de schouder leggen - het is gewoon te zwaar aan de voorkant voor mij om te hanteren vanwege mijn fysieke beperkingen (rolstoelgebonden, vinger- en duimamputatie/schade aan mijn linker [support] arm).

Ik weet dat ik een lichtere versie geweldig zou vinden, maar zoals het is - het model dat ik hanteerde heeft gewoon te veel gewicht te ver naar voren voor een schutter met mijn beperkingen die alleen uit de losse hand schiet. Mooie rifle, hoor - geniet ervan!
Bedankt Pete. Sorry om te horen van uw beperkingen.

De M77 is behoorlijk zwaar, dat klopt, maar het toevoegen van de scope en mount helpt wel om de balans te evenaren. Ik weet niet zeker of de polymeerversie significant lichter zou zijn of niet. Het lijkt erop dat alle DMR's met lange loop te zwaar aan de voorkant zouden zijn voor langdurig schieten uit de losse hand.

Welke rifles heeft u goed bevonden voor u?

#14 · (Edited)
Ik ben dol op mijn Mini-14 Tactical 300 BLK omdat het zo ongeveer letterlijk mijn Scout Squad is nadat hij te lang in de droger heeft gezeten. Hij is identiek qua uiterlijk, bediening en al het andere waar ik van hou aan de M1A - gewoon kleiner, lichter, handiger en gemakkelijker te schieten.

Na het schieten met mijn .308-geweren, voelen mijn 300 BLK-geweren als het afvuren van een .22 Mag in vergelijking... en het schieten met subsonische 300 BLK voelt meer als pinken met een .22 LR.

Ik ben altijd een 7.62-liefhebber geweest - ik ben nooit op de .223/5.56-bandwagon gesprongen. Ik was blij om de 300 BLK tot bloei te zien komen omdat het het ontbrekende puzzelstukje was in de Amerikaanse 7.62-hiërarchie... Groot: 7.62×63 (30-06), Medium: 7.62×51 (.308 Win) en Klein: 7.62×35 (300 BLK) *wat de moderne vervanging is voor de originele kleine broer - 7.62×33 (.30 Carbine).

Ik heb de alomtegenwoordige AK in 7.62 Soviet omdat geen enkele collectie compleet is zonder een, maar ik zou het eigenlijk liever hebben als iemand een AK in 300 BLK zou maken (gewoon een .223 AK opnieuw bepalen?)- omdat ik denk dat 300 BLK een veel nuttiger kaliber is.

Qua optiek, aangezien de ijzeren vizieren op mijn M1A zo fantastisch zijn, heb ik eigenlijk een TRS-25 red dot gemonteerd op een 45° offset mount op de scout rail van mijn Scout Squad (om de ijzeren vizieren niet te storen). Het lijkt misschien een beetje dom - maar verdomd als het niet echt geweldig werkt!

Ik heb het OEM achtervizier op mijn MIni-14 geĂĽpgraded met een Tech Sights MINI200. Ik heb zowel de OEM Ruger picatinny rail als een aftermarket see-thru pic rail op de Mini-14 Tactical geprobeerd, maar ik ben er gewoon niet aan gewend geraakt om een mount direct boven de actie te hebben. Ik heb een Cogburn Arsenal stripper clip guide op de Mini-14 gemonteerd (om hem echt net als zijn M1A grote broer te maken), en ik geef er gewoon de voorkeur aan om die Garand-acties ongehinderd te houden. Dus voorlopig - de Mini-14 blijft een ijzeren vizier-only geweer... en het doet het gewoon goed op die manier.

Ik heb een Trijicon MRO met een flip-up rear iron op de 300 BLK AR, en gebruik gewoon de standaard vizieren op de AK.

Maar verreweg mijn favoriete optic zit op de P1 .308 AR - een Primary Arms SLx 1x Etched Reticle Green MicroPrism. Die optic is DA BOMB!

En nee - je vragen zijn helemaal niet irritant... Ik beantwoord graag de hele dag door irritant gedetailleerde vragen hier.

• Like
Reactions: XM25Dweeb
#15 ·
(SNIP)
Ik ben altijd al een 7.62 liefhebber geweest - ik ben nooit op de .223/5.56 bandwagon gesprongen. Ik was blij om de 300 BLK tot bloei te zien komen, omdat het de ontbrekende puzzelstuk in de Amerikaanse 7.62 hiërarchie was... Groot: 7.62×63 (30-60), Medium: 7.62×51 (.308 Win), en Klein: 7.62×35 (300 BLK) *wat de moderne vervanging is voor de originele kleine broer - 7.62×33 (.30 Carbine).

Ik heb de alomtegenwoordige AK in 7.62 Soviet, omdat geen enkele collectie compleet is zonder er een, maar ik zou het eigenlijk liever hebben als iemand een AK in 300 BLK zou maken (gewoon een .223 AK opnieuw voorzien van een loop?)- omdat ik denk dat 300 BLK een veel nuttiger kaliber is.

Qua optiek, aangezien de ijzeren vizieren op mijn M1A zo fantastisch zijn, heb ik eigenlijk een TRS-25 red dot gemonteerd op een 45° offset mount op de scout rail van mijn Scout Squad (om de ijzeren vizieren niet te storen). Het lijkt misschien een beetje dwaas - maar verdomd als het niet echt geweldig werkt!

Ik heb het OEM achtervizier op mijn MIni-14 geĂĽpgraded met een Tech Sights MINI200. Ik heb zowel de OEM Ruger picatinny rail als een aftermarket see-thru pic rail op de Mini-14 Tactical geprobeerd, maar ik ben er gewoon niet warm van geworden om een mount direct boven de actie te hebben. Ik heb een Cogburn Arsenal stripper clip guide op de Mini-14 gemonteerd (om hem echt te maken zoals zijn M1A grote broer), en ik geef er gewoon de voorkeur aan om die Garand acties onbelemmerd te houden. Dus voor nu - de Mini-14 blijft een ijzeren vizier-only geweer... en het doet het prima zo.

Ik heb een Trijicon MRO met een flip-up achterijzer op de 300 BLK AR, en gebruik gewoon de standaard vizieren op de AK.

Maar verreweg mijn favoriete optic zit op de P1 .308 AR - een Primary Arms SLx 1x Etched Reticle Green MicroPrism. Die optic is DE BOM!

En nee - je vragen zijn helemaal niet irritant... Ik beantwoord graag de hele dag door irritant gedetailleerde vragen hier.
Ik snap je - dat is alles wat ik heb, behalve .22LR.

Ik weet dat AR's geweldig zijn en zo, maar ik ben nog nooit een fan geweest van het ontwerp of het standaard kaliber.

#19 · (Edited)
Is de scope rail een gewone AK rail of iets anders? Ik weet dat de Zastava scopes die ze op andere Yugo AK's zetten, raar zitten op deze.
De scope rail op Zastava/"Yugo" geweren is niet precies hetzelfde als een standaard AK variant.

Weet de details niet zeker, maar er is een verschil.

EDIT: De Zastava/Yugo rails zijn meer naar achteren geplaatst dan de standaard AK rail, dus je kunt geen adequate eye relief krijgen met de meeste scopes als je een standaard AK scope mount gebruikt, tenzij je de scope naar voren kunt bewegen op een Pic rail.

#20 ·
jkv45 Ik heb gisteren een Zastava M77 PAP gekregen. Als ik hem heb geĂŻnstalleerd, kunnen we racen. :ROFLMAO: Je draad heeft een grote rol gespeeld in mijn beslissing om te kopen toen ik hem gisteren bij de LGS vond. Ik citeer dit als ik de bewering van mijn vrouw aanvecht dat er sprake was van een impulsaankoop. Ik had besloten om een VZ-58 te gaan halen, maar de ene winkel waar ik naartoe ging, had in feite niet de Czechpoint die ik wilde. Dus ging ik op weg naar huis naar een andere winkel en zag hem op mijn tweede ronde door de winkel in het rek. Ik herinnerde me deze draad en handelde.

Tot nu toe ben ik erg blij met de bouwkwaliteit.

#23 · (Edited)
Had de M77 dit weekend weer mee, wat basistests gedaan met goedkope fabrieks munitie op 100 yards. Het weer was goed. Geen wind en ongeveer 70F het grootste deel van de dag.

De gasafstelling gewijzigd naar "1" - wat de meeste ontluchting is, en het werkte prima met alles. De terugslag was misschien iets zachter dan op "2", maar niet veel. Ook een wangverhoger toegevoegd, wat hielp. De richtkijker is 8x.

Geschoten met Norma Tactical .308 147gr, Saltech .308 147gr (gestempeld 7.62...), Igman .308 147gr en Federal GMM 168gr.

Over het algemeen waren de resultaten gemiddeld. Het gaf de voorkeur aan de Igman light ball boven alles - inclusief de GMM.

Resultaten waren -

Norma - 3.6" 5-schots

Saltech - 5.4" 5-schots

Igman - 2.4" 5-schots

Federal GMM 168 - 3.5" 5-schots

Ongeveer wat ik had verwacht, behalve dat de GMM niet beter groepeerde. Ik weet niet zeker wat de twist van de loop is (EDIT: het is 1:12), maar het lijkt de voorkeur te geven aan de light ball. De meeste van mijn andere gevechtsgeweren vinden GMM het beste.

Ik heb nog een paar andere goedkope fabrieks patronen om te proberen, en ik zal de GMM opnieuw proberen om te zien of het gewoon een bedieningsfout was - wat altijd een belangrijke factor is!

Igman .308 147gr op 106 yds -

Image

#26 ·
Had de M77 dit weekend weer buiten, wat basistests gedaan met goedkope fabrieksmunitie op 100 yards. Het weer was goed. Geen wind en ongeveer 70F het grootste deel van de dag.

De gasafstelling veranderd naar "1" - wat de meeste ontluchting is, en het werkte prima met alles. De terugslag was misschien iets zachter dan op "2", maar niet enorm veel. Ook een wangverhoger toegevoegd, wat hielp. De scope is 8x.

Geschoten met Norma Tactical .308 147gr, Saltech .308 147gr (gestempeld 7.62...), Igman .308 147gr en Federal GMM 168gr.

Over het algemeen waren de resultaten gemiddeld. Het gaf de voorkeur aan de Igman light ball boven alles - inclusief de GMM.

Resultaten waren -

Norma - 3.6" 5-schots

Saltech - 5.4" 5-schots

Igman - 2.3" 5-schots

Federal GMM 168 - 3.5" 5-schots

Ongeveer wat ik verwachtte, behalve dat de GMM niet beter groepeerde. Ik weet niet zeker wat de twist van de loop is, maar het lijkt de voorkeur te geven aan de light ball. De meeste van mijn andere gevechtsgeweren vinden GMM het beste.

Ik heb nog een paar andere goedkope fabrieksladingen om te proberen, en ik zal de GMM opnieuw proberen om te zien of het gewoon een bedieningsfout was - wat altijd een belangrijke factor is!
Wat betekent Igman "light" ball precies?

#28 ·
Ik heb het zojuist aan Zastava gevraagd na het zien van bovenstaande post/bereikrapport.

"Hallo Brian -

De M77 heeft een draai van 1:12. Laat het ons weten als je nog iets nodig hebt. Dank u."

Vorige week of zo had ik de mijne helemaal uit elkaar en zag geen stempel op de loop die ik kon onderscheiden.

#30 ·
Ik vind het project leuk.

Ik heb een paar keer naar M76 8mm-geweren gekeken, maar toen werden ze moeilijk te vinden en duur. Ik heb nog steeds mijn PSL en vind hem leuk, maar de kolfen die erbij zitten zijn waardeloos, dus ik heb een mooie Rhineland Arms op de mijne gezet en de langere LOP en rubberen pad maken het veel gemakkelijker om mee te schieten, een dag en nacht verschil.

#32 ·
Ik vind de M76 leuk, maar wilde niet afwijken van mijn standaard .308/7.62 naar 8mm Mauser.

De PSL is leuk om mee te schieten, maar 7.62x54R is niet meer zo gemakkelijk of goedkoop te krijgen als vroeger.

De M77 geeft me iets vergelijkbaars in een gemakkelijk verkrijgbaar kaliber.
Het is gemakkelijk als je bijna twee kisten 7N1 hebt, LOL.

#38 ·
LOL, haal 6 yards van de totale afstand af en je hebt een 2 MOA SVD. Ja, ik maak een grapje....geweldig geweer man.
Bedankt. Ik moet er meer tijd mee doorbrengen, maar over het algemeen heeft het ongeveer zoals verwacht gepresteerd. Het is leuk om mee te schieten en lijkt de voorkeur te geven aan de minder dure, lichtere .308 munitie, dus het is allemaal goed.

Ik heb de info ingevoerd met 106 yards als de afstand, maar het leek de MOA niet zo veel te veranderen als ik dacht.

#40 ·
Is het top SVD type geweer ook van jou?
Als je bericht #22 bedoelt - ja.

Het is een Roemeense PSL54, gekamerd in 7.62x54R (Rimmed - niet Russisch).

Ze worden vaak aangeduid als de "Poor man's SVD", maar verschillen nogal van een SVD Dragunov. Een correctere bijnaam is "Big AK", want het is dezelfde configuratie als een AK (7.62x39) - alleen groter.

#42 ·
  • Helpful
Reactions: jkv45
#43 · (Edited)
#44 ·
En als ze werken, bel dan Hornady en zeg dat ze een economische Custom Lite-lading in .308 moeten uitbrengen.

Ik heb contact met hen gehad en aanbevolen om een "Custom Lite Training"-lading aan te bieden met hun 125gr AMP FMJ als een meer economische optie voor hun SST-aanbod. De afdeling productontwikkeling zei dat dat een goed idee was, en ik vertelde hen dat ik het woord hier op M14Forum zou verspreiden en de leden zou vragen Hornady te bellen om te laten zien dat er interesse is in het product.

Ik geniet zo van het schieten van Hornday's Custom Lite-lading dat als er een goedkopere versie van zou zijn, het de enige lading zou zijn die ik in mijn Scout Squad zou schieten.

Het is zo indrukwekkend.

• Like
#45 · (Edited)
En als ze werken, bel dan Hornady en zeg ze dat ze een economische Custom Lite-lading in .308 moeten uitbrengen.

Ik heb contact met hen opgenomen en aanbevolen om een "Custom Lite Training"-lading aan te bieden met hun 125gr AMP FMJ als een meer economische optie voor hun SST-aanbod. De productontwikkelingsafdeling zei dat dat een goed idee was, en ik vertelde hen dat ik het woord hier op M14Forum zou verspreiden en leden zou vragen Hornady te bellen om te laten zien dat er interesse is in het product.

Ik schiet zo graag met Hornday's Custom Lite-lading dat als er een goedkopere versie van zou zijn, dat de enige lading zou zijn die ik in mijn Scout Squad zou schieten.

Het is zo indrukwekkend.
Dat zou geweldig zijn!

Ik wil graag weten wat een bepaald geweer kan doen, maar schiet niet de hele tijd de beste patronen. Nadat ik heb ontdekt wat het het beste vindt, zal ik proberen een op een na beste, economische patroon te vinden voor mijn gemiddelde dag op de schietbaan.

Nu, als mijn zoon (voormalig marinier en AR-man) me toevallig uitdaagt en mijn .308 (zoals hij graag doet) - weet ik wat ik nodig heb.

Ik heb nog niet de beste voor de M77 gevonden - maar ik heb wat Hornady Lite in de winkelwagen!

Herladen staat voor de deur, alleen nog niet helemaal.

#46 ·
Herladen staat voor de deur, alleen nog niet helemaal.
Zo voel ik me precies - ik zou graag mijn eigen "lichte" ladingen willen rollen die vriendelijk zijn voor mijn gehavende lichaam... Ik ben er gewoon nog niet helemaal waar ik er vertrouwen in heb om alle minuscule details te absorberen die verplicht zijn voor het herladen.

Maar zeg nooit nooit, toch...?

• Like
#47 ·
Ik ben bezig met het opnieuw afwerken van de mijne. Het fabrieksmatige werk op de houtvoorbereiding is verschrikkelijk, alsof ze het meubilair met schuurpapier van korrel 50 hebben geschuurd en bruine schoenpoets voor de vlek hebben gebruikt, en een zeer dunne laag vernis. Het blauwen op metaal is perfect, maar de afwerking van het hout is minder dan wenselijk.

#48 ·
working on refinishing mine the factory job on wood prep is terrible like they sanded the furniture with 50 grit sandpaper and used brown shoe polish for stain and a very light coat of varnish the bluing on metal is perfect but the wood finish is less than to be desirable
Dat dacht ik ook, maar de mijne was meer geelachtig dan bruin.

Ik heb de gewoonte om mijn geweerkolven die te licht of geel van kleur zijn, opnieuw af te werken.

Heb mijn PSL ook gedaan -
Image

Helpt de waarde niet, en ik werd door Rob Ski aangesproken, maar ik verkoop toch nooit iets.

#50 ·
Ik ga een paar dingen proberen om te zien of ik mijn nauwkeurigheid op een beter niveau kan krijgen, maar de mijne leek niet te geven om de Federal 168gr GMM die Rob's M77 goed schoot tot ver voorbij 500 yards.

Rob lijkt alles geweldig te kunnen laten schieten waar anderen mee worstelen - zoals de PSL en M77.

Ik ben er zeker van dat een aantal van mijn problemen te maken hebben met The Jerk op de trekker...

#51 · (Edited)
De volgende stap is een upgrade van mijn optiek (besteld) - en de optiekbevestiging.

De fabrieks Zastava-bevestiging die ik heb gekocht, lijkt een beetje licht van gewicht, en na het zien van Rob's M77-video (hierboven) besloot ik hem te vragen welke bevestiging hij gebruikt. Hij gebruikt een AK Master Mount en verkoopt ze op zijn site - AK Operators Union | Shop - Optiek, Bevestigingen en Accessoires

Ik besloot de lange Yugo (Zastava) bevestiging te kopen om mijn fabrieks Zastava/UTG bevestiging te vervangen. De lange bevestiging zou het gebruik en de juiste plaatsing van een standaard richtkijker mogelijk maken, aangezien de rail veel verder naar voren uitsteekt dan de meeste andere. Ik ga nog steeds voor een compacte richtkijker, vooral omdat het het algehele uiterlijk vergelijkbaar houdt met de M76.
Image

Ik hoop dat mijn nauwkeurigheidsproblemen allemaal gerelateerd zijn aan een zwakke bevestiging en een goedkope richtkijker.

We zullen zien.

#52 ·
Laatste update -

Ik besloot contact op te nemen met Zastava USA om te zien wat ze te zeggen hebben over mijn nauwkeurigheidsproblemen en de twist rate van de loop.

In tegenstelling tot wat Zastava brianns vertelde (bericht #28), zei de Zastava-medewerker die op mijn e-mail reageerde dat de lopen een twist rate van 1:10 hebben - niet 1:12 zoals hem was verteld.

Ze zeiden ook dat mijn 3 tot 4 MOA acceptabel is... en Rob is niet je gemiddelde schutter...(dat wisten we al).

#53 ·
Laatste update -

Ik besloot contact op te nemen met Zastava USA om te zien wat ze te zeggen hebben over mijn nauwkeurigheidsproblemen en de twist rate van de loop.

In tegenstelling tot wat Zastava aan brianns vertelde (bericht #28), zei de Zastava-medewerker die op mijn e-mail reageerde dat de lopen 1:10 twist hebben - niet 1:12 zoals hem werd verteld.

Ze zeiden ook dat mijn 3 tot 4 MOA acceptabel is... en Rob is niet je gemiddelde schutter... (dat wisten we al).
Ik heb mijn scope-testen in de wacht gezet vanwege andere kosten. Ik heb er nu een oude, waardeloze 4x op zitten, maar het staat op een laag pitje. Ik heb er ook de Zastava-merkbevestiging op zitten. Ik denk dat je het hebt gedaan, maar heb je de schoonmaakstok uit het geweer gehaald? De mijne zat er erg strak in en kan hebben gehandeld als een truss rod in een gitaar, maar op een onbehulpzame manier. Hij is eruit voor mijn toekomstige tests. Mijn AK-74 schoonmaakstok is erg los, daar maakte ik me niet zo'n zorgen over (maar wel iets om over na te denken als ik daar weer mee bezig ga).

#55 ·
YouTube-video (niet van mij) met enkele M77-nauwkeurigheidstests (deel 2), met vermelding van de nauwkeurigheid met en zonder de geĂŻnstalleerde schoonmaakstok. De stok leek de nauwkeurigheid nadelig te beĂŻnvloeden (7:50) -

Deel 1 (eerste indrukken, meestal) -

Deel 3 (aanvullende nauwkeurigheidstests) -

#56 · (Edited)
De richtkijker is binnen -

US Optics TS-12X Compact 3-12x44 -
Image

Ik moet alleen nog een set richtkijkerringen halen om bij mijn nieuwe set-up te passen.

Ik hoop dat de combinatie van een betere montage (bericht 51) en deze richtkijker de nauwkeurigheid zal brengen tot wat het zou moeten zijn.

Ik kwam erachter dat de loop een twist van 1:10 heeft, volgens een recent bericht van Zastava USA, niet 1:12 zoals Zastava eerder had gezegd.

Rob Ski behaalt uitstekende nauwkeurigheid voorbij 500 yards met Federal 168gr GMM en Norma 175gr Match. Ik hoop consequent ongeveer 1,5 MOA te halen op 100. Ongeveer 2,5 MOA was tot nu toe het beste, met Igman 147gr. Zou beter moeten zijn met 168gr GMM - maar dat was het niet.

Er is meer werk te doen...

#57 ·
Vizier is binnengekomen -

US Optics TS-12X Compact 3-12x44 -
View attachment 539041

Ik moet alleen nog een set vizierbevestigingen krijgen om bij mijn nieuwe set-up te passen.

Ik hoop dat de combinatie van een betere bevestiging (bericht 51) en dit vizier de nauwkeurigheid zal brengen tot wat het zou moeten zijn.

Ik kwam erachter dat de loop 1:10 twist heeft, volgens een recent bericht van Zastava USA, niet 1:12 zoals Zastava eerder had gezegd.

Rob Ski behaalt uitstekende nauwkeurigheid voorbij 500 yards met Federal 168gr GMM en Norma 175gr Match. Ik hoop consequent ongeveer 1,5 MOA op 100 te halen. Ongeveer 2,5 MOA is tot nu toe het beste geweest, met Igman 147gr. Zou beter moeten presteren met 168gr GMM - maar dat deed het niet.

Ik heb nog meer werk te doen...
Noemde Zastava iets over of sommige geweren 1:12 hadden en andere 1:10 kregen?