M14 Forum banner
41 - 60 of 165 Posts
Mijn enige zwarte geweerproject is deze variant, een Mk 12 Mod 0, maar het mist de juiste scope zoals hier te zien is. Dit SOCOM-specifieke wapen was natuurlijk een enorme verbetering ten opzichte van de gewone oude M16A2/A4, ervan uitgaande dat er de juiste matchmunitie wordt gebruikt...
Image
Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat niet alle M16's gelijk zijn, en dat geldt ook voor 5,56 mm munitie...
Image
Van wat ik heb gelezen, was de grootste doorbraak met de M16 de high BC 77 grain kogels die Sierra ontwikkelde in het midden tot eind jaren 1990. Het veranderde het M16-geweer in een competitief NM-geweer van 600 yard en een degelijk DMR-geweer met zoiets als een Mk 12 Mod 0/1. Het maakte ook een einde aan de heerschappij van de M14 bij de National Matches. De resultaten van de tests van de US Army AMU zijn niet te betwisten....
Image
En de resultaten van 600 yard zijn ook zeer indrukwekkend. Vóór die high BC kogels was het schieten met de M16 op 600 yard een verspilling van tijd en moeite...maar dat veranderde allemaal met de 77 gr SMK en de ontwikkeling van de Mk 262 munitie.
Image

Ik geef geen commentaar op een van de bovenstaande berichten. Ik ben alles aan het opnemen. Ik wil echter wel deze foto plaatsen. Dit is een (ik noem het) "teentag" die van vroege Colt SP1's uit de fabriek werd gehangen. Het specifieke geweer waar deze tag vanaf kwam, is ongebruikt, in de doos, met alle originele accessoires en is vervaardigd op 16 november 1964 serienummer 118X. Lees wat de tag zegt over het gassysteem. :eek: en daarin ligt het probleem toen de M16/XM16E1 in oorlog trokken..

Discussion starter · #44 ·
Als ik de rapportage uit 1962 mag citeren die heeft bijgedragen aan de ondergang van de M14. Er werd benadrukt dat de M14 naar hun mening “teleurstellend was in de automatische rol, ongeacht hoe deskundig de schutter was.”

Sinds 1945 had John Garand aan dit lastige probleem van overmatige muzzle rise en daaropvolgende onaanvaardbare shot dispersion gewerkt met zijn volautomatische T20-serie geweren, maar hij overwon nooit de wetten van de fysica of het suboptimale ontwerp van de grip op de standaard M1/M14-kolf. Fragment voor R. Blake Stephens boek in de M14 (pagina 248):

View attachment 525573
De hoop in 1960-61 was dat de flipper buttpad en de zware M2 bipod (te zien in de geannuleerde M15) de lichtgewicht M14 controleerbaar zouden maken in volautomatisch - in ieder geval in de liggende positie - maar dat was niet het geval. De testresultaten van het leger en de USMC waren naar verluidt “teleurstellend”.
View attachment 525574

Dit leidde tot de M14E2, die werd vergeleken met de M60. De fysica was aan de kant van de zware M60, en let op de muzzle rise en shot dispersion problemen:
View attachment 525575

Tegen 1962-63 was het duidelijk dat de M16 gewoon veel beter controleerbaar was in volautomatisch, en dat basisvereiste voordeel was iets dat de M14 niet kon overwinnen. De kolf op de M14E2 was een behoorlijke poging om een deel van de onregelmatige shot dispersion te verzachten - maar het kwam te laat (circa 1964), aangezien het M14-programma het jaar daarvoor al was geannuleerd…

View attachment 525577

Als de gewone soldaat met een M14 zijn doel niet kan raken met alle muzzle rise en onregelmatige shot dispersion in burst fire - dan worden de ballistische voordelen van de 7,62 mm ten opzichte van de 5,56 mm als het ware een punt van discussie, toch? Als semi-automatische DMR of sluipschuttersgeweer? Werkt geweldig(!).

Grappig historisch weetje:
“Op 4 juli 1960, toen Air Force General Curtis LeMay een BBQ bijwoonde op een boerderij in Maryland die eigendom was van Dick Boutelle, President van Armalite Division, Fairchild Hiller Corporation, zette hij onbewust de stappen in gang die nodig waren om de AR15 algemeen te laten beschouwen als “America’s Rifle.”

LeMay was een doorgewinterde veteraan van de Tweede Wereldoorlog en heeft nog steeds de eer de jongste viersterrengeneraal in de Amerikaanse geschiedenis te zijn, nadat hij in 1951 op 44-jarige leeftijd de vierde ster had verdiend. Ten tijde van de BBQ in 1960 was hij de Vice Chief of Staff van de United States Air Force, waardoor hij een van de meest geëerde gasten van het evenement was.

Image
Air Force General Curtis LeMay (met dank aan USAF)

Zoals alle goede Onafhankelijkheidsdagvieringen genoten de BBQ-deelnemers van wat trigger time met een verscheidenheid aan vuurwapens. De meest opmerkelijke daarvan was Colt Armalite AR15 Model 01, serienummer 000106.

Watermeloenen werden op de schietbaan geplaatst en generaal LeMay kreeg de gelegenheid om met dit nieuwe geweer op de heerlijke doelen op minstens 100 meter afstand te schieten. Nadat de generaal de meloenen met gemak had vernietigd, werd zijn aandacht erop gevestigd dat er nog één meloen over was.

Op de vraag of het laatste doelwit op de schietbaan moest worden geplaatst, weigerde LeMay. In plaats daarvan bood hij een alternatief plan aan: “Laten we die klootzak opeten!”

Dus, ik denk dat de schuld voor het annuleren van het M14-programma niet alleen bij SecDef Robert McNamara ligt, maar ook deels bij generaal Curtis LeMay en al die hulpeloze watermeloenen die hij gemakkelijk met een vroege AR15 in volautomatische modus op een 4 juli-feestje heeft neergeschoten… Daarna werd hij een grote fan en drong hij aan op de adoptie van de M16.
Als de M16 van de gewone soldaat helemaal niet functioneert, dan denk ik dat het ook een punt van discussie is om lichter te zijn in geweer en munitie en beter controleerbaar in volautomatisch, nietwaar? De gebrekkige logica van die tijd was het vervangen van de M-1, BAR, Grease Gun en Carbine door de M14. Het maakt echt niet uit of het volautomatisch is of niet? Het is een complete verspilling van munitie met een wapen met magazijn, vooral met slechts 20 kogels. Als dat de enige reden is om het platform te dumpen, is dat waanzin. Onderdrukkingsvuur in volautomatisch kan het beste worden gedaan met een riemtoevoer, zoals bewezen door wat je hebt gepost over de M-60 (en munitie-overeenkomst). En zie, de M-16 wordt niet eens meer in volautomatisch gebruikt, de belachelijke M27 IAR niet meegerekend. Spray and pray werkt niet. Goed gerichte kogels zijn wat telt. Bekijk videobeelden van de meeste troepen, inclusief speciale operatiemannen; ze gebruiken hun M16's/M-4's vrijwel nooit in volautomatisch. En nu zijn we terug waar we begonnen zijn. Dus de nieuwe 6.8X51 volautomatisch met 20 rd magazijn met meer terugslag dan 5.56 werkt, maar niet de M14. Ik zie gewoon niet in hoe volautomatische capaciteit een probleem is............

Discussion starter · #45 ·
TXPI

Ten eerste, ik verdedig de AR vs M14 beslissing niet, ik zat toen op de middelbare school, dus ik kan alleen commentaar geven op mijn ervaring met beide geweren. Ik zou het prima hebben gevonden met een M14 in .243 in Vietnam en een kortere loop voor jungle-operaties. In Europa, in de Koude Oorlog, de M14 zonder twijfel in 762 Nato voor alle missies naar mijn mening.

De A2 zwaardere loop was nauwkeuriger en de vizieren achteraan waren veel effectiever bij het afstellen. Het werd geplaagd door het half-idioot idee van een 3e burst-apparaat, dus dat was een echt pijnpunt voor iedereen die het gebruikte. De A2-kolf was sterker en robuuster dan de A1. De 62 gr munitie was effectiever bij het door dingen schieten en je schiet door dingen, dwz penetratie. Het bleek later onvoldoende te zijn en werd vervangen door 77 gr munitie, die veel beter is, maar hier debatteren we over 556 munitie en ik verdedig 556 munitie niet, ik geef de voorkeur aan een zwaarder kaliber voor alle missies van de infanterie. Is dat .243, 6.8 of 6.5... Ik neem ze allemaal of allemaal boven 556.

Dus discussieer over wat het beste is, maar op soldaatniveau hebben we de M16 in alle vormen zo goed mogelijk laten werken, het was naar mijn mening betrouwbaar genoeg, maar miste een voldoende kaliber. We hebben de M16 laten werken omdat we geen andere keuze hadden. Dat betekent niet dat het niet doodt en dat effectief doet. Ik zei, maar misschien niet zo duidelijk als nodig, ik denk dat de NVA een voordeel had met het 762x39 kaliber ten opzichte van onze 556 in de jungle.

Hier is een invalshoek als je windmolens wilt najagen, zoek uit wie financieel profiteerde van de beslissing om de M16 aan te nemen, de voetstappen leiden van McNamara naar ergens, denk ik. Volg het geld en de betrokken actoren: daar vind je misschien het echte bewijs van waarom de M14 werd ingetrokken en de M16 deze verving.

.300 Black Out is misschien een geweldig kaliber geweest voor RVN-operaties, denk ik, als het in de geest van Eugene Stoner had gezeten, maar het lijkt erop dat snelheid zijn focus was.

Wat betreft de M16A2, die u geen verbetering vindt en die wij destijds wel vonden. Onthoud gewoon dat er niets anders op tafel lag om alle versleten M16A1's te vervangen, voeg dat feit toe aan het feit dat het Amerikaanse leger geen tests uitvoerde om een beter gevechtsgeweer te vinden, ze verbeterden gewoon de status quo. Lees dat niet als goedkeuring, lees dat als alles wat beter was dan onze versleten, versleten M16a1's. De A2 was beter, maar het was niet geweldig en het was niet het gevechtsgeweer dat we toen of nu nodig hadden.

Ik denk niet dat het Army Ordinance Corps innovatief was, maar het was op zijn best niet opgewassen tegen de taak na de Tweede Wereldoorlog om een beter gevechtsgeweer te vinden en had waarschijnlijk geen financiering om dat te doen. Ze slaagden erin de M1 te verbeteren in het M14-geweerontwerp en slaagden erin de tests van M14 vs. FNFAL te misleiden om de competitie te winnen. Ik zou het prima hebben gevonden als beide geweren hadden gewonnen en beide geweren bezit, maar ik geef de voorkeur aan de M14 vanwege de veel betere nauwkeurigheid en het superieure vizier achteraan. Beide geweren zijn meedogenloos betrouwbaar en vuren een meer dan effectief kaliber voor de missies van de Koude Oorlog.

Ik zou nalatig zijn als ik niet iedereen eraan herinnerde dat de mythe rond de M16 zelfreinigend was en het was geen mythe dat veel M16's werden uitgegeven zonder troepen die erop waren getraind en de juiste schoonmaakuitrusting samen met de juiste 556 munitie. Geef McNamara alle eer voor het veranderen van de juiste drijfgassen om ondoorzichtige redenen en het kostte levens. Dat was een misdaad.
Ik ben het op veel punten oneens - De A2-loop is slechts om één volkomen domme reden zwaarder voor de FSB; het verbetert de nauwkeurigheid niet. Daarachter is hij identiek aan de A1. Hij is niet nauwkeuriger; ik heb ze allebei geschoten. De meeste loopbuigingen op de AR-loop die de nauwkeurigheid beïnvloeden, vinden plaats ongeveer 3" voor de kamer; vandaar het versterkte gebied van een M4A1-karabijnloop en zijn reputatie voor uitstekende nauwkeurigheid (en om te voorkomen dat hij snel opwarmt tijdens volautomatisch vuren). De A2-vizieren achteraan zijn alleen gemakkelijker te gebruiken; ze zijn niet nauwkeuriger. De ene vereist een kogelpunt voor afstelling, de andere uw vingers. Als alles eenmaal is genuld, zijn ze hetzelfde. 62 gr. is beter om "door dingen te schieten"? Zoals wat? Green tip is een kolossale mislukking geweest in elk theater waarin het is gebruikt; vandaar de reden dat het niet langer wordt gebruikt. Ik zou me meer zorgen maken over wat het doet met menselijke lichamen, niet met tussenliggende objecten; dat is een secundaire zorg. Verder zijn er ongeveer 4-6 YouTube-video's die laten zien hoe AR500-body armorstaal wordt beschoten met 62 gr. Het lukte niet om elke keer te penetreren, maar M193 uit een A1-type geweer ging er dwars doorheen. Dus nee, geen geldig argument. Het is niet helemaal de penetrator die je denkt dat het is. Het werd niet vervangen door 77 gr. munitie, het werd vervangen door M855A1 62 gr. voor het leger en de Mk.318 62 gr. SOST-patroon voor de USMC. De 77 gr. werd gebruikt door DMR- en SOF-types; het was geen standaarduitgave. Ja, het plastic was beter in de A2-kolf en handbeschermers, maar de A1-kolf met rubberen kolfpad was niet zo slecht; de A1-valdeurkolf was fragieler, vooral de kolfplaat. De handbeschermers op de A1 waren het zwakke punt. En het langer maken van de kolf, vooral bij het dragen van body armor, was contraproductief. Ik weet niet hoe je in dezelfde zin kunt zeggen dat green tip beter was en dan zeggen dat het onvoldoende werd bevonden. ????? Je zegt dat de M16 betrouwbaar genoeg was; er zijn dode GI's die zijn gedood omdat hij niet goed functioneerde en die het misschien niet met je eens zijn. Twijfel. .300 Blackout zat waarschijnlijk niet in de geest van Stoner, aangezien het toen niet bestond. Zijn eerste keuze was 7,62; hem werd gevraagd om .223/5.56 te gebruiken in de uiteindelijke versie. Met alle respect, alleen jij "beschouwde" de A2 destijds als een verbetering, wil niet zeggen dat het zo was; de geschiedenis laat zien dat het niet zo was. Er hadden nieuwe A1's geproduceerd kunnen worden. Er is simpelweg niets dat de A2 kan doen wat de A1 niet kan. Je hebt gelijk over de A1 die beweerde "zelfreinigend" te zijn en zonder schoonmaakuitrusting werd uitgegeven door de bean counters en de hogere echelon. Hoe geef je het vorige geweer uit met een chroomboring en schoonmaakuitrusting, maar niet de volgende? Waanzin. Ten slotte ben ik het volledig met je eens over die verachtelijke, ontaarde, incompetente POS Robert McNamara. Hij was echt kwaadaardig. Mijn vader is weg vanwege hem en LBJ. Bedank hem voor het M16-debacle, de goedkeuring van het gebruik van Agent Orange en de goedkeuring van de inschrijving van vele duizenden mensen met mentale en fysieke gebreken die nooit in dienst hadden mogen worden genomen; de meesten van hen werden gedood. Ik hoop dat de SOB in de hel rot met Hitler. Hoe de positie van CEO van Ford Motor Co. je kwalificeert om minister van Defensie te zijn, gaat mijn pet te boven.

Discussion starter · #46 ·
Mijn enige zwarte geweerproject is deze variant, een Mk 12 Mod 0, maar het mist de juiste richtkijker zoals hier te zien is. Dit SOCOM-specifieke wapen was natuurlijk een enorme verbetering ten opzichte van het gewone oude M16A2/A4-rek, ervan uitgaande dat er juiste matchmunitie wordt gebruikt...
View attachment 525582

Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat niet alle M16's gelijk zijn gemaakt, en dat geldt ook voor 5,56 mm munitie...
View attachment 525587

Voor zover ik heb gelezen, was de grootste doorbraak met de M16 de high BC 77 grain kogels die Sierra ontwikkelde in het midden tot eind jaren 1990. Het veranderde het M16-geweer in een 600 yard DMR-geweer met zoiets als een Mk 12 Mod 0/1. Het beëindigde ook de heerschappij van de M14 bij de National Matches. De resultaten van de US Army AMU-tests zijn niet te betwisten....
View attachment 525583

En de 600 yard resultaten zijn ook het meest indrukwekkend. Vóór die high BC kogels was het schieten met de M16 op 600 yard een verspilling van tijd en moeite... maar dat veranderde allemaal met de 77 gr SMK en de ontwikkeling van de Mk 262 munitie.
View attachment 525584
Klopt, de 77 gr. was een game changer. Ik heb gelezen over DM's en sluipschutters die de Mk.12 gebruikten om 750 meter kills te maken, wat ongelooflijk is voor 5,56. Houd er echter rekening mee dat, hoewel het nauwkeuriger kan zijn op langere afstanden, het bijna geen gas meer heeft tegen de tijd dat het daar aankomt. 7.62 blijft gewoon doorgaan..."

Discussion starter · #47 ·
Ik geef geen commentaar op een van de bovenstaande berichten. Ik ben alles aan het absorberen. Ik wil echter deze foto plaatsen. Dit is een (ik noem het) "toe tag" die van de fabriek aan vroege Colt SP1's hing. Het specifieke geweer waar deze tag vanaf kwam, is ongebruikt, in de doos, met alle originele accessoires en is vervaardigd op 16 november 1964 serienummer 118X.
Lees wat de tag zegt over het gassysteem. :eek: en daarin ligt het probleem toen de M16/XM16E1 in oorlog ging..
View attachment 525596
Waarom hebben ze een schoonmaakstok en borstel meegeleverd als het gassysteem zelfreinigend was? :unsure:

Discussion starter · #48 ·
Ik geef geen commentaar op een van de bovenstaande berichten. Ik ben alles aan het opnemen. Ik wil echter deze foto plaatsen. Dit is een (ik noem het) "toe tag" die van vroege Colt SP1's uit de fabriek werd gehangen. Het specifieke geweer waar dit label vanaf kwam, is ongebruikt, in de doos, met alle originele accessoires en is vervaardigd op 16 november 1964 serienummer 118X.
Lees wat het label zegt over het gassysteem. :eek: en daarin ligt het probleem toen de M16/XM16E1 in oorlog ging..
View attachment 525596
Ik wist niet dat ze het magazijn op 5 patronen blokkeerden; dat is vreemd. Dat is een nette tag; nog nooit eerder gezien. Goed stuk om bij het geweer te hebben. $189,50? Maak je een grapje? Mijn vader kocht zijn eerste in ongeveer 1963; ze noemden het toen de Comanche. Ik geloofde hem niet, maar jawel, ik vond een van de originele handleidingen en dat staat op de cover. Super cool..........

Discussion starter · #49 ·
Ik heb niet alle details gelezen en dit is misschien al genoemd, maar voor zover ik weet was de zware voorkant van de A2 een verbetering, niet vanwege het buigen van de loop door bajonettraining, maar toen de oude potloodloop opwarmde, verloor deze aan nauwkeurigheid.

TXPI, ik weet niet wat je doel op dit moment is, behalve dat de M14 niet vervangen had mogen worden, dat 556 kaliber is waardeloos. Moet dat je eindtoestand zijn?

Ik zal mijn antwoorden beëindigen door simpelweg te zeggen dat in de strijd de wapens in 556 die aan mij werden verstrekt, werkten, maar niet de wapens of het kaliber waren die ik had gewild, en dat feit duurde de hele 30 jaar van mijn carrière in de Infanterie & Special Forces. Volstrekt.

De M14 had aangepast kunnen worden voor gebruik in Vietnam en waarom niet is een gemiste kans.

Soldaten schieten met hun geweren: Volstrekt en ga weg naar SLAM Marshall.

Discussion starter · #53 · (Edited)
Ik heb niet alle details gelezen en dit is misschien al genoemd, maar voor zover ik weet was de zware voorkant van de A2 een verbetering, niet vanwege het buigen van de loop bij de bajonettraining, maar toen de oude potloodloop opwarmde, verloor deze aan nauwkeurigheid.
Ik denk dat dat een mythe is; ik heb dat niet gemerkt met mijn A1. De A2-loop is op zich NIET zwaarder, het is ook een potloodloop; hij is alleen verstevigd voorbij de basis van het vizier; zoals ik al eerder zei, gebeurt de buiging in de loop die de nauwkeurigheid beĂŻnvloedt over het algemeen ongeveer 7,6 cm voor de kamer. Het dikkere voorste govt.-profiel is niet op de een of andere manier magisch nauwkeuriger door een beetje meer dikte op de laatste 10 tot 12 cm van de loop............de A1-lopen bogen niet bij de bajonettraining, dat is ronduit fout. Het Amerikaanse leger ging domweg over op het govt.-profiel omdat militaire wapenmeesters de rechtlijnigheidsmeters van de loop niet helemaal konden doorvoeren. Dit was te wijten aan overtollig metaal dat nog aanwezig was en niet was gladgestreken na het boren van het gaspoortgat. Achter de basis van het vizier hebben de A1- en A2-lopen een identiek profiel.

Discussion starter · #54 · (Edited)
TXPI, ik weet niet wat je doel op dit moment is, behalve dat de M14 niet vervangen had mogen worden, dat 556 kaliber is waardeloos. Dat moet je eindtoestand zijn?

Ik zal mijn antwoorden alleen beëindigen met te zeggen dat in de strijd de wapens in 556 die aan mij werden uitgereikt werkten, maar niet de wapens noch het kaliber waren dat ik gewild zou hebben en dat feit duurde de hele 30 jaar van mijn carrière in de Infanterie & Special Forces. Voltooid.

De M14 had aangepast kunnen worden voor gebruik in Vietnam en waarom niet is een gemiste kans.

Soldaten schieten met hun geweren: Voltooid en Pound Sand naar SLAM Marshall.
Voltooid? Ik wijs er alleen maar op dat veel van wat je zei onjuist is; geen belediging. Ik ben het helemaal eens met het platform en het kaliber dat waardeloos is en mensen heeft gedood, en het werd in de loop van de tijd steeds erger, wat waanzin is. Ik begrijp niet hoe het machtigste leger ter wereld middelmatigheid en slechte prestaties accepteert en een varmint-patroon gebruikt voor de strijd. Ik weet zeker dat het werkte, maar je zat vast aan wat je kreeg; het is dus niet zo dat je iets anders had om het mee te vergelijken. De M14 hoefde niet te worden aangepast, behalve het plaatsen van de glasvezel kolf, en werd uitgegeven met Eezox als olieconserveringsmiddel, wat er helaas niet was op dat moment. Ik weet niet zeker wat je obsessie is met SLA Marshall; er zijn veel oplichters. Soldaten schieten met hun geweren? Uh, ja, dat is het punt, en waarom het de "Strijdkrachten" wordt genoemd.............. 30 jaar dienst van Vietnam tot Af/Irak is indrukwekkend, vooral als 11B en SF. Bedankt voor je dienst; blij dat je in één stuk bent teruggekomen............

Discussion starter · #55 ·
Ik was 4 in 64, daar kan ik geen antwoord op geven!:eek::ROFLMAO:
Helaas zijn het dat soort leugens van Colt die mensen hebben gedood. Hoe elk vorig vuurwapen dat het leger uitgeeft, samen met alle andere wapens die destijds werden uitgegeven, niet "zelfreinigend" was en werd uitgegeven met schoonmaakspullen, maar dit geweer niet, tart de verbeelding. Verbazingwekkend hoe mensen aannemen wat anderen beweren zonder het in hun nadeel in twijfel te trekken...............Zoals Glocks 5e generatie van Perfectie...............

TXPI, ik heb het vermeden om commentaar te geven op dit onderwerp omdat het een controversieel onderwerp is en vol persoonlijke meningen, waarvan de meeste gebaseerd zijn op halve waarheden of broodje-aapverhalen. U kunt echter aannemen wat milprileb zegt. Zijn ervaring en kennis van infanteriegevechten en handvuurwapens is uitgebreid. Als u denkt dat wat hij zei onjuist was, moet u uw mening herzien.

Discussion starter · #57 · (Edited)
TXPI, ik heb het vermeden om commentaar te geven op dit onderwerp omdat het een controversieel onderwerp is en vol persoonlijke meningen, waarvan de meeste gebaseerd zijn op halve waarheden of stedelijke legendes. U kunt echter aannemen wat milprileb zegt. Zijn ervaring en kennis van infanteriegevechten en kleine wapens is uitgebreid. Als u denkt dat wat hij zei onjuist was, moet u uw mening herzien.
Dus hij mag niet in twijfel worden getrokken omdat u zijn ervaring en kennis onberispelijk acht? Een nogal elitaire kijk, vind je niet? Geen mening, allemaal feit. Sorry als de waarheid pijn doet. Alles wat ik heb gezegd, kan gemakkelijk worden onderzocht en achterhaald. Ik beschouw wat één man zegt niet als het einde van alles, vooral niet nadat ik de grote hoeveelheid fouten in zijn berichten heb aangewezen, met alle respect voor zijn 30 dienstjaren. Veel ervan was ook een mening. Er is niets dat ik niet op feiten heb gebaseerd; mijn enige mening is dat de adoptie van de M16 een enorme fout was en dat de iteraties ervan en de munitie in de loop der tijd erger zijn geworden, wat heeft geleid tot het aanstaande mogelijke stopzetten ervan, maar ook niet door een beter platform of munitie. Geen enkel ander Amerikaans militair vuurwapen heeft zijn eigen gebruikers in de strijd gedood in de mate waarin de M16 dat heeft gedaan.............

Dus hij mag niet bevraagd worden omdat je zijn ervaring en kennis onberispelijk acht? Een beetje een elitaire kijk, vind je niet? Geen mening, allemaal feit. Sorry als de waarheid pijn doet. Alles wat ik heb gezegd, kan gemakkelijk worden onderzocht en ontdekt. Ik beschouw wat één man zegt niet als het einde van alles, vooral nadat ik de grote hoeveelheid fouten in zijn berichten heb aangestipt, met alle respect voor zijn 30 jaar dienst. Veel ervan was ook mening. Er is niets wat ik heb gezegd dat niet op feiten is gebaseerd; mijn enige mening is dat de adoptie van de M16 een enorme fout was en dat de iteraties ervan en de munitie in de loop der tijd slechter zijn geworden, wat heeft geleid tot het aanstaande mogelijke buiten gebruik stellen ervan, maar ook niet door een beter platform of munitie. Geen enkel ander Amerikaans militair vuurwapen heeft zijn eigen gebruikers in de strijd gedood in de mate waarin de M16 dat deed.............
Je kunt het elitair vinden, maar ik heb de neiging om de uitspraken van degenen met uitgebreide ervaring en opleiding serieus te nemen. Ik vind het persoonlijk elitair dat individuen geloven dat hun meningen gebaseerd op "onderzoek" van documentatie zwaarder wegen dan uitgebreide eigen ervaring. Het is verstandig om een open geest te houden en bereid te zijn je mening opnieuw te evalueren wanneer nieuwe of andere feiten aan het licht komen.

milprileb heeft nooit verklaard dat de adoptie van de M16 de beste aanpak was. Wat hij wel stelde, was dat het adequaat was qua prestaties in VN. Ik ben het ook volledig eens met zijn standpunt dat de M16A2 een verbetering was ten opzichte van de M16/M16A1. Het had nog steeds tekortkomingen, maar het was zeker beter. De 3-schots burst was een enorme stap terug, maar de vizieren waren een enorme verbetering en de zwaardere loop kon hitte van snel vuren beter aan en was beter bestand tegen buigen. Zelfs de zware loop zou een aanzienlijke nulverschuiving ervaren door de spanning van de riem, maar niet zoveel als de "potlood"-lopen.

Hier is de samenvatting van het rapport van het leger uit 2009 voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn. 300 meter wordt over het algemeen door het Amerikaanse leger beschouwd als het geaccepteerde effectieve bereik van de M4 Carbine. De SDM-rol op Squad-niveau en het SDMR-geweer waren het duidelijke resultaat:

View attachment 525566
"Niet verkrijgbaar" M14-gebaseerde SDM circa 2009 tot ongeveer 2016/17:
View attachment 525567

Nieuw verkrijgbaar G28-gebaseerde US Army SDMR circa 2019/2020 tot heden:
View attachment 525568
Eigenlijk is dat een scriptie voor een masterdiploma, geen officieel rapport. Het heeft geen officieel gewicht.

. . . en slaagde erin de tests van M14 vs. FNFAL te manipuleren om de competitie te winnen.
Waar baseert u deze beschuldiging op?

Er zijn ongeveer 18 rapporten van drie afzonderlijke en onafhankelijke testbureaus (Springfield Armory, Development and Proof Services en de Army Infantry Board), geef details over welke tests "gemanipuleerd" zijn en hoe, om te voorkomen dat de T48 wint? En bespreek ook waarom de Infantry Board en voor die kwestie Development and Proof Services de voorkeur zouden geven aan de T44 boven de T48. Gezond verstand zou aangeven dat de Infantry Board het meest effectieve infanteriewapen wil, ongeacht de herkomst ervan. (En trouwens, D&P-rapporten vellen geen waardeoordelen, "wat beter is", ze sommen alleen de superlatieven en tekortkomingen op en stellen corrigerende maatregelen voor.)

Helaas zijn het dit soort leugens van Colt die mensen hebben gedood. Hoe elke eerdere vuurwapen die het leger uitgeeft, samen met alle andere wapens die destijds werden uitgegeven, niet "zelfreinigend" was en werd uitgegeven met schoonmaakspullen, maar dit geweer niet, is nauwelijks voor te stellen. Verbazingwekkend hoe mensen aannemen wat anderen beweren zonder het in hun nadeel in twijfel te trekken.............Een beetje zoals de 5e generatie van Perfectie van Glock...............
Colt heeft nooit beweerd dat de AR-15 "zelfreinigend" was, niemand deed dat. Verbazingwekkend hoe mensen aannemen wat ze hebben gehoord zonder het in twijfel te trekken . . .

41 - 60 of 165 Posts