M14 Forum banner

Mk 11 Mod 0 replica - project update

2.7K views 19 replies 13 participants last post by  sinister  
#1 · (Edited)
Gewoon wat foto's van mijn 'poor mans' Mk 11 Mod 0 replica. Het heeft een LMT onderkant en een KAC bovenkant. De scope is een MIL-SPEC gemarkeerde NF 3.5-15x. Project begon vijf jaar geleden met een zoute originele DRMO'ed Mk 11 koffer.
Image

Ja, ik heb die koffer in oktober 2019 op dit forum gekocht en besloot dat ik hem op een dag zou proberen te vullen met een AR-10 type geweer...
Image

...dus ik kocht een gestripte LMT onderkant en dat was het begin van een lange reis...
Image

...Vijf jaar later heeft het nu alleen nog het juiste "Big knob" KAC vizier nodig. Ik heb er in 2019-2020 geen KAC suppressor voor gekocht voordat ze werden stopgezet. Dat was een fout.
Image

Image

De AN/PEQ-2A is van februari 2007, dus het is in principe ook periode correct.
Image

Image

Voor degenen die de inventarisstickers aan de rechterkant van de koffer hebben opgemerkt. De originele sticker voor de Leupold 3.5-10x40mm scope is verwijderd en met de hand geschreven in witte verfstift is "SCOPE Q04328." Dat serienummer correleert met een Nightforce 3.5-15x militair scope uit 2005-06. SOCOM kende NightForce in juli 2005 zijn eerste contract toe en sommige Mk 11 Mod 0's kregen deze nieuwe/bijgewerkte NF scopes in de periode 2005-6. De MIL-SPEC NF 3.5-15x scope die hier te zien is, heeft een "P" prefix en komt uit dezelfde periode. Gewoon een willekeurig detail over de oude koffer en de scope die ik heb gebruikt. (Dit was niet gepland, want ik realiseerde me deze toevalligheid pas toen ik Nightforce belde en hen vroeg naar de twee serienummers en de "Q" en "P" prefixes).
Image

Periode correcte NF "MIL-SPEC" 3.5-15x50mm scope met de moeilijk te vinden 'correcte' KAC ringen.
Image

Ik heb er afgelopen weekend voor het eerst mee geschoten op een Quantico Shooting Club evenement. Ik heb de target op 300 yards schoongemaakt met een 150-7x score met Federal 175 Gold Medal Match munitie. Geen klachten van mij, behalve de hoge kosten om deze replica Mk 11 eindelijk in elkaar te zetten. Fijn weekend.

#5 ·
Bedankt voor de vriendelijke woorden. Het was een jarenlange uitdaging. Wat betreft het gewicht: met tweepoot, leeg magazijn en een Turner NM-riem (zoals oorspronkelijk uitgegeven) weegt het 14 lbs 12 ozs. (Zonder de leren riem weegt het 14 lbs 2ozs). Niet zo zwaar als mijn M25-replica, die leeg 15 lbs 10 ozs weegt.

#6 · (Edited)
Ik vraag me af of je met je Mark 11 Mod 0-kloon met munitie van wedstrijdklasse minstens 50% van de tijd een doel van achttien inch op zeshonderd yards kunt raken?

Leuk geweer, naar mijn mening.

#7 · (Edited)
Ik vraag me af of je met je Mark 11 Mod 0-kloon met match grade munitie een doel van achttien inch op zeshonderd yards kunt raken, minstens 50% van de tijd?
Met 15 seconden doelbelichtingen op 600 yards met een 3” x-ring en een 6” tienring, schoot ik zaterdag een 136-2x met dit nieuwe geweer (verloor 14 punten) - maar na 15 schoten voor de score op 600 yards te hebben geschoten, merkte ik dat mijn NF-richtkijker ongeveer 1/2” naar achteren was geschoven door de ringen die te los zaten(!). Geen wonder dat mijn score daalde op 600 yards(!).

Ik was pissig (en beschaamd) over dat verzuim, en dat verklaart waarom ik het gemakkelijk kon schoonmaken op 300 yards, maar ergens tijdens de 600 yard relay begon mijn richtkijker naar achteren te bewegen en werd mijn score negatief beïnvloed. Daarna heb ik alle schroeven van de richtkijkerringen aangedraaid tot 15 inch-lbs, maar ik twijfel er niet aan dat dit geweer met 175 Federal Gold Medal Match de meeste, zo niet alle, treffers kan leveren binnen een cirkel van 10 tot 12 inch op 600 yards - ervan uitgaande dat de wind relatief mild is en ik een goede dag heb. (ALLE schoten binnen een cirkel van 18” op 600 yards zouden geen probleem moeten zijn met dit geweer, de richtkijker en match munitie).

Ik zal de volgende keer beter voorbereid zijn en misschien zelfs in 2025 meedoen aan een CMP AR Tactical Rifle wedstrijd op 600 yards. Ik denk dat het de gewichtsklasse zal halen. Hier is de 600 yard berm afgelopen zaterdag, voordat het probleem met de richtkijkerring werd ontdekt… Ik zal dit najaar nauwkeurigheidstests uitvoeren om te zien welke handload het leuk vindt.

Image

#17 ·
... Ik twijfel er niet aan dat dit geweer met 175 Federal Gold Medal Match de meeste, zo niet alle, treffers kan leveren binnen een cirkel van 10 tot 12 inch op 600 yards - ervan uitgaande dat de wind relatief mild is en ik een goede dag heb. (ALLE schoten binnen een cirkel van 18 inch op 600 yards zouden geen probleem moeten zijn met dit geweer, de scope en matchmunitie).
Uw geweer, zoals het er nu uitziet, zou absoluut de X-10 ring van een standaard GI highpower bullseye target moeten raken tot minstens 850 yards. Het is de 900 en 1000 die een uitdaging vormen met een 20-inch loop.

#11 ·
Gewoon wat foto's van mijn 'poor mans' Mk 11 Mod 0 replica. Het heeft een LMT lower en een KAC upper. De scope is een MIL-SPEC gemarkeerde NF 3.5-15x. Project begon 5 jaar geleden met een zoute originele DRMO'ed Mk 11 koffer.
View attachment 568219
Ja, ik heb die koffer in oktober 2019 op dit forum gekocht en besloot dat ik hem op een dag zou moeten vullen met een AR-10 type geweer...
View attachment 568220
...dus ik kocht een gestripte LMT lower en dat was het begin van een lange reis...
View attachment 568222
...Vijf jaar later heeft het nu alleen nog het juiste "Big knob" KAC vizier nodig. Ik heb er in 2019-2020 geen KAC suppressor voor gekocht voordat ze werden stopgezet. Dat was een vergissing.

View attachment 568215

View attachment 568216
De AN/PEQ-2A is gedateerd februari 2007, dus het is in principe ook periodecorrect.
View attachment 568217

View attachment 568218

Voor degenen die de inventarisstickers aan de rechterkant van de koffer hebben opgemerkt. De originele sticker voor de Leupold 3.5-10x40mm scope is verwijderd en met witte verfpen is "SCOPE Q04328" handgeschreven. Dat serienummer correleert met een Nightforce 3.5-15x militair scope uit de periode 2005-06. SOCOM kende NightForce in juli 2005 zijn eerste contract toe en sommige Mk 11 Mod 0's kregen deze nieuwe/bijgewerkte NF scopes in de periode 2005-6. De hier getoonde MIL-SPEC NF 3.5-15x scope heeft een "P" prefix en komt uit dezelfde periode. Gewoon een willekeurig detail over de oude koffer en de scope die ik heb gebruikt. (Dit was niet gepland, want ik besefte deze toevalligheid pas toen ik Nightforce belde en hen vroeg naar de twee serienummers en de "Q" en "P" prefixes).
View attachment 568221
Periodecorrecte NF "MIL-SPEC" 3.5-15x50mm scope met de moeilijk te vinden 'correcte' KAC ringen.
View attachment 568228

Ik heb er afgelopen weekend voor het eerst mee geschoten op een evenement van de Quantico Shooting Club. Ik heb de target op 300 yards schoongemaakt met een 150-7x score met Federal 175 Gold Medal Match munitie. Geen klachten van mij, behalve de hoge kosten om deze replica Mk 11 eindelijk in elkaar te zetten. Prettige vrijdag.
Zijn alle NF mil spec of moeten ze gemarkeerd zijn?

#12 · (Edited)
Militair gemarkeerde NightForce-scopes zijn vrij moeilijk te vinden op de civiele markt. Elke NF-scope met de markering “MIL-SPEC, NAV-SPEC, RECON-SPEC” is oorspronkelijk gekocht door USSOCOM en dergelijke scopes kosten meestal 2x of misschien 3x meer dan de civiele versie. De Mil-Spec-scopes hebben lenzen die op hun plaats zijn geëpoxeerd en andere verhardingsfuncties om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de strenge militaire testvereisten. NF moet 100% testen en QC/QA uitvoeren met elke Mil-Spec-scope. Ik ben blij dat ik een 3.5-15x MIL-SPEC en een 3.5-15x NAV-SPEC heb gevonden, maar beide waren nogal prijzig.

Voor de welgestelde verzamelaars met een Barrett Mk 22 sluipschuttersgeweer (beperkte uitgave) verkoopt NF blijkbaar 300 van hun nieuwste militaire contract-overrun-scopes:
Nightforce Announces Limited Release of Contract Clone Riflescopes - Nightforce Optics

#14 ·
Voor de welgestelde verzamelaars met een Barrett Mk 22 sluipschuttersgeweer (beperkte oplage) verkoopt NF blijkbaar 300 van hun nieuwste militaire contract overloop scopes:
Nightforce kondigt beperkte uitgave van Contract Clone Riflescopes aan - Nightforce Optics
Slechts een kleine correctie, maar de scopes in uw link zijn de nu veel voorkomende NighForce Mil-Spec ATACR S-VPS 1-8x24 en P-VPS 7-35x56 scopes. De welgestelde verzamelaars hebben de NightForce Mil-Spec ATACR R-VPS 4-20x50 scopes ;)

#15 ·
#16 · (Edited)
Ik denk dat $6k voor de 7-35x richtkijker zonder montage behoorlijk prijzig is...plus de kosten van een Mk 22.

...maar ik ben bang om zelfs te vragen wat een NightForce Mil-Spec ATACR R-VPS 4-20x50 zou kunnen kosten...het gaat mijn pet te boven.
De P-VPS richtkijker in de link voor $5.900 wordt geleverd met een NF Mil-Spec UltraMount, die ongeveer $1k waard is op de verzamelaarsmarkt. Het is een complete kit, dus hij wordt ook geleverd met een NF richtkijkerkoffer ($75), NF richtkijker gereedschapsset (niet te koop, $200+), Accuracy First waterpas ($85), NF richtkijkerdoppen ($50). De richtkijker wordt dus geleverd met accessoires ter waarde van ongeveer $1.400. Dat is ongeveer $4.500 voor de richtkijker, wat prijzig is, maar ongeveer hetzelfde als een heleboel andere high-end richtkijkers. De kit is ook nog goedkoper als je een EuroOptic kortingscode krijgt.

NightForce heeft de Mil-Spec ATACR R-VPS 4-20x50 niet aan het publiek vrijgegeven (in tegenstelling tot de andere 2 NF Mil-Spec VPS richtkijkers), dus degene die in privécollecties rondzwerven zijn behoorlijk duur.....

En de NightForce Mil-Spec ATACR 5-25x56 USMC Mk13 Mod 7 richtkijkers worden momenteel verkocht voor ongeveer $12k tot $15k (misschien een dozijn of zo in particuliere handen).

Sorry voor de ontsporing, ik reageerde gewoon op wat de "rijke" verzamelaars kopen, lol. Zeer mooie Mk11 kloon, maar KAC en LMT zijn zeker niet voor de armen! Het is een echt geweldige build met hoogwaardige onderdelen van zeer betrouwbare bedrijven!

#20 · (Edited)
Als je dezelfde kogel op 300, 500, 600 en 800 meter wilt schieten, raad ik de Sierra 169-grain Match King aan - maar er zijn tientallen andere geweldige 308 kogels die zullen winnen.

Mijn favoriete lading is 44 grains Varget in een commerciële huls of 42,5 in een militaire Lake City Match of Long Range huls. Er zijn ook een heleboel andere goede poeders met een gemiddelde verbrandingssnelheid die zullen winnen (41 grains 8208; 42,5 van IMR 4895; 42 van IMR 4064; en anderen zoals Reloader 15, VV N140, enz.).

Jaren geleden sprak ik met Gary S., een van de ontwerpers van Nightforce, en hij legde uit hoe ze de USSOCOM MIL-SPEC- en NAV-SPEC-producten maakten. Naast de extra zorg bij het vastzetten van de lenzen, werd het glas ook geselecteerd (zoals diamanten) op helderheid en kleur.

Toen ik andere scopes voorstelde (voor verschillende vereisten), stak hij zijn hand op en zei (parafraserend): "Stop. Ik kan je perfectie bezorgen - ben je bereid de premium prijs te betalen om mij cherry-picked units te laten maken?" Waarschijnlijk de reden waarom de nieuwe MK22 scopes zo duur zijn - het importeren van dezelfde scopes die in het buitenland worden gemaakt (bijvoorbeeld van Schmidt-Bender of een andere Europese bron) vereist Amerikaanse invoerbelastingen en -tarieven.

168, 169 en 175 grain Match Kings:

Image

Match Kings en Tipped Match Kings:

Image