M14 Forum banner
21 - 40 of 71 Posts
Zoals al opgemerkt - .308/7.62x51 is een werkpaard, en we verbeteren nog steeds de prestaties ervan met de nieuwe 169 SMK. Het heeft zich in de juiste handen vele malen in vele situaties bewezen als een echt sluipschuttersgeweer.

Ik ben dol op mijn 30 kalibers - inclusief 7.62x54R en .30-06. De volgende stap voor mij zou 300WM zijn.

Ik ben geen sluipschutter of HM, maar mijn zeer eenvoudige .308 bolt rifle heeft op een goede dag solide groepen tot 1000 yards geproduceerd. Ik ben daar tevreden mee. Het is op dit moment niet de zwakke schakel in de keten.
Dat is in feite mijn mening over de 308. Het is niet mijn favoriete patroon. Maar het werkt zeker. En het is beschikbaar.

7mm Rem Mag is een goede patroon tot 1000, 7mm is verkrijgbaar in 168gr SMK. Het is zwaar voor lopen en heeft meer terugslag dan .308, maar is zeer capabel.
Ik heb deze gebouwd als mijn 1K yd geweer, maar heb nooit de kans gehad om het uit te proberen. Sako M995 TRG-S actie, Bartlein gain twist loop, Manners kolf...
Image

Image

Wat betreft de 6,5 CM, ik heb het niet genoemd, omdat het naar mijn mening het kogelgewicht mist voor de tactische arena.

Onthoud, we bespreken hier drie patronen. De 6,5 is er daar geen van. Als we dat wel zouden doen, zou de .223 ook overwogen worden, aangezien deze nu nauwkeurig tot 1K wordt gebruikt.
Sorry, maar de gegevens tonen iets anders met betrekking tot de 6,5 CM. De toegewijde ingenieurs bij Crane die verantwoordelijk zijn voor het testen, bouwen en/of aanschaffen van sluipschuttersgeweren en munitie van sluipschutterkwaliteit voor onze meest elite SOCOM-soldaten (SEALs, Army Rangers, Special Forces, Delta Force, enz.) hebben al honderdduizenden dollars aan tests uitgevoerd en hebben onlangs besloten de SR-25's te updaten met een nieuwe upper in 6,5 CM. Het was een op ballistische tests/bewijs gebaseerde beslissing, en ook kosteneffectief gezien het hergebruik van de SR-25 lowers die al in dienst waren bij US SOCOM.

Als je eenmaal voorbij de 600 meter komt, zal de residuele/vastgehouden kinetische energie van de 140-147 grain 6,5 mm gemakkelijk meer knockdown power leveren dan een 175 SMK van een 308W. Als het gaat om windafwijking, is de extreem aerodynamische en ultra-hoge BC 6,5 mm kogel zeer moeilijk te verslaan - tenzij je gaat voor een magnum patroon met een lengte van 3,0 inch. Als je de meeste knockdown power wilt op 1200-1300 meter met een patroon die slechts 2,8 inch lang is, dan is de 147 grain 6,5 mm kogel wat je wilt - volgens de ingenieurs en de empirische gegevens die ik in 2021 heb geplaatst:

Image

Hier zijn de gegevens over de Amerikaanse sluipschuttertests van verschillende 6,5 mm kogels versus de 308W met 175 SMK:

Image

Wil je meer knockdown power voorbij 1200 meter? Welnu, full-power 300 WinMag met 220 grain SMK is de volgende in de rij met een bereik van 1500 meter (ook wel Mk 248 Mod 1).

Wil je knockdown power voorbij 1500 meter? Welnu, er is altijd de 50BMG met een 750 grain kogel…

Sorry, maar de gegevens tonen iets anders. De ballistische ingenieurs bij Crane die verantwoordelijk zijn voor het bouwen of aanschaffen van sluipschuttersgeweren voor onze meest elite soldaten (SOCOM) hebben al voor miljoenen dollars aan tests gedaan en hebben onlangs besloten om de SR-25's te updaten met een nieuwe upper in 6.5 CM.

View attachment 533451
Ik dacht dat ze voor de nieuwe Gucci 6.8 mm gingen, maar dat moet wel alleen voor de automaten zijn?

Voor de goede orde, mijn baas heeft mijn 6.5 CM jachtgeweer gebruikt dat ik dit seizoen heb samengesteld. Hij heeft twee hinden op 250 en 300 yards laten vallen. Vielen als een zak aardappelen. Bewoog geen 3 yards. De Hornady ELD-X 143 grain schiet uitstekend in dat geweer, maar de terminale ballistiek was even indrukwekkend. Hij is een 30-06 man, maar hij hield van de 6.5 CM.

Mijn persoonlijke mening is dat voor een grendelgeweer de .284 Winchester de juiste keuze is, ik weet niet welk percentage F-klasse schutters (waarschijnlijk 60% of meer) het gebruiken, maar het zijn er veel. Ik heb een .284 1K liggend geweer dat geweldig schiet. Dit werd koud geschoten / geen inschieters / en mijn pols voegt ongeveer 1/2 minuut toe aan de groep. Dit was mijn oude 1-9 loop.

Deze groep is geschoten met een nieuwe loop (1-8.5), ik ben momenteel de Hornady 180 ELDM aan het testen, en tot nu toe schieten ze uitstekend en hebben ze een .795 BC

En voor degenen die denken dat de .308 een relikwie is, zijn de 169 Sierra's de juiste keuze. Dit is met mijn M40A1 kloon op 600

En op 1K, Schot #6 was van een windverandering van 2 mph.

John

Ik ben dol op mijn 308 geweren. Als ik in sluipschieten geïnteresseerd zou zijn, zou het de 338 Lapua zijn.
Dat was wat ik dacht toen de term "sluipschutter" werd gebruikt. 300 Win Mag en 338 Lapua. De 300 Win Mag Remington 700 5r die ik schoot was een boormachine. Als je je werk deed, deed het zijn werk.

Hoe zit het met een 270 Win Ackley Improved? 6.5x284 Norma? Past dat in een korte actie? Zie ik weer een regenboog om te achtervolgen?
Dit is een geweldige discussie. De grote jongens vechten het uit. Ik ben benieuwd naar de 6.5 PRC. Stag maakt nu grendelgeweren in .308, 6.5 CM en een ander kaliber: 6.5 PRC.

Nieuwsgierig, ik heb een beetje gegraven. Dit is een goed vergelijkingsartikel.

Als we het over sluipschieten hebben, zou ik zeggen dat 300wm de plek is waar ik zou beginnen in een grendelgeweer en 6,5 creedmoor voor een semi-automatisch geweer met een kortere loop.
Hangt af van de afstand, zou ik zeggen. Binnen 800 m? Ik zou een grendel of semi-automaat in 6,5 nemen…

Verder dan 800? Consequent? 300 WM… misschien een 338 Lapua. Dat gezegd hebbende, de ballistiek van 6,5 CM volgt griezelig een 300 WM. BC is belangrijk. Heel erg.

7mm Rem Mag is een goede patroon tot 1000, 7mm is verkrijgbaar in 168gr SMK. Het is zwaar voor lopen en heeft meer terugslag dan .308, maar is zeer capabel.
Ik vroeg me af wanneer iemand de Mighty 7 zou gaan noemen. Een van mijn persoonlijke favorieten.

Maar toen kwam Hornady net met de 7 PRC. 'American Rifleman' deed er een maand of zo geleden een stuk over. Maakte me geïnteresseerd.

Betreffende de 280 REM vs. 280 AI… Als je zelf laadt, denk ik niet dat er echt zoveel verschil is tussen de twee. Om de een of andere reden zijn commerciële 280 REM-patronen altijd ondermaats geweest.

Tot slot... met al dit gepraat over de 6.5CM... hoe zit het met de 260 REM? Het is dat alles en een beetje meer, als je het een beetje wilt knijpen.

Hangt af van de afstand, zou ik zeggen. Binnen 800 m? Ik zou een grendel of semi-auto in 6,5 nemen…

Voorbij 800? Consistent? 300 WM… misschien een 338 Lapua. Dat gezegd hebbende, de ballistiek van 6,5 CM volgt griezelig een 300 WM. BC is belangrijk. Heel erg.
Als het woord sluipschieten in het spel komt, zijn externe ballistieken die worden nagebootst mooi, maar ik denk aan terminale ballistiek. Het is geen papier- of stalen spel meer.

Ik geniet van deze discussie. Wat sluipschieten betreft, Carlos Hathcock maakte een einde aan het 308 vs. 30-06 argument wat mij betreft. Hij koos de 06.
Hij gaf de voorkeur aan de -06 Model 70 Winchester en gebruikte deze het meest, maar zijn langste schot was met een M-2 .50 cal machinegeweer op net geen 2500 yards. Hij zei dat het goed zou zijn tot 3000 yards of meer.

Dit is een goede discussie, ik heb een M1A en een 6.5 Grendel op een AR15 chassis. Ik weet dat de Grendel eerder buiten adem raakt dan de .308 of Creedmoor, maar ik heb er 18" stalen platen mee geraakt tot 1125 yards en zou het een levensvatbare patroon noemen tot 1000 yards, hoewel er veel geschiktere zijn voor serieus sluipschieten. Ik heb mijn M1A maar tot 800 yards gehad, maar ik denk dat hij goed is voor iets meer.

• Like
Reactions: weshowe
Als het woord 'scherpschieten' in het spel komt, is het nabootsen van externe ballistiek mooi, maar ik denk aan terminale ballistiek. Het is geen papier- of stalen spel meer.
Ik weet niet zeker of ik terminale ballistische gegevens van 6,5 mm kogels op gelatine of echt wild op ongeveer 1000 meter heb gezien. Ik geloof niet dat ballistische tip kogels veel zouden uitzetten op die afstand... Misschien heb ik het mis.

Maar een belangrijk voordeel van 6,5 mm kogels is de sectiedichtheid, die verminderde snelheids-/energieoverwegingen op afstand kan verzachten wanneer penetratie het belangrijkst is. De meeste kogels zullen toch niet veel uitzetten op meer dan 1000 meter.

Maar ik hoor je. Ik ben geen .30 cal hater. 😂

Ik ben dol op mijn 308 geweren. Als ik aan het sluipschieten zou doen, zou het de 338 Lapua zijn.
+1

Maar ik heb er stalen platen van 18 inch mee geraakt tot op 1125 yards en zou het een levensvatbare patroon noemen om te overwegen tot op 1000 yards, hoewel er veel geschiktere zijn voor serieus sluipschieten
Ik heb vrienden die een plaat van 18 inch op 1000+ yards zouden kunnen raken met een .45-70 of .45-90 en zwart poeder... en vertel me niet dat 535grns kogel op die afstand geen terminaal effect zou hebben. ;) Misschien moet het nieuwe Socom-geweer een enkelschots van 1885 zijn...

21 - 40 of 71 Posts